Se současnou hudbou to myslíme opravdu vážně
Když v roce 2017 oznámil svůj odchod z čela Newyorské filharmonie, vyrojila se řada spekulací o důvodech, které jej k tomu vedly. Gilbert sám však nejčastěji hovořil o nových pracovních a uměleckých výzvách a přál si také trávit více času s manželkou, violoncellistkou Královského filharmonického orchestru ve Stockholmu, a jejich třemi dětmi. V roce 2019 se ujal postu šéfdirigenta Severoněmeckého rozhlasového orchestru, který sídlí v Elbphilharmonie, jednom z dnešních hlavních evropských hudebních center.
Mnohokrát odkládané rekonstrukce Lincolnova centra, jehož je David Geffen Hall součástí, se během svého newyorského působení nedočkal. Naopak v Hamburku mohl se svým novým orchestrem začít naplno využívat výhod nedávno dostavěné, moderní koncertní síně. Také zde začal Gilbert pomáhat nové hudbě, aby se emancipovala v repertoáru orchestru. A pouze pro ni vymyslel i jedinečnou událost, bienále nazvané Elbphilharmonie Visions.
Česká filharmonie • Alan Gilbert
Alan Gilbert ve svém debutu s Českou filharmonií přiblíží tvorbu Carla Neilsona. Koncert doplní Mozartův klavírní koncert v podání Kirilla Gersteina.
Pohnutky, které jej vedly k založení desetidenního festivalu zaměřeného na hudbu 21. století, popsal Gilbert v rozhovoru s Bjørnem Wollem, otištěném v programu prvního ročníku, který proběhl v únoru 2023: „Vždy jsem věřil, že bychom si měli vážit nejen děl starých mistrů, ale i hudby našich současníků. V posledních letech na koncertech nové hudby zažívám takový legrační pocit. Je pravda, že se toho děje hodně a současná hudba se stále častěji objevuje na repertoáru symfonických orchestrů. Ale někdy mívám dojem, že to je jen takový fíkový list.
Novou skladbu doprovází hudba třeba Ludwiga van Beethovena nebo se objeví na nějakém neobvyklém místě koncertu. Vypadá to pak trochu tak, že sice věnujeme pozornost i moderní hudbě, ale pouze Brahmsovy symfonie jsou opravdu hodny toho, abychom je hráli ve velkém koncertním sále. Festivalem věnovaným výhradně soudobé hudbě, s programem dobře vybraných děl, kterým věříme, provedených ve významné koncertní síni, jako je Elbphilharmonie, jasně prohlašujeme, že to se současnou hudbou myslíme opravdu vážně.“
Být si vědom přítomnosti je pro Gilberta zcela zásadní. Ve výše zmiňovaném rozhovoru odpovídal také na otázku, proč jako dirigent považuje za důležité udržet rovnováhu mezi uváděním současné a starší hudby:
„Jako aktivní hudebníci můžeme být součástí okamžiků, kdy se píše další kapitola hudební historie. Samozřejmě ne každá nová skladba je mistrovským dílem a nikdy nevíte, co čekat. Dokonce ani u skladby napsané na zakázku. Ale nikdy tomu nebylo jinak. Kolik děl z éry Mozarta nebo Beethovena se dnes už nehraje? Musí existovat tisíce skladeb, které z nějakého důvodu nepřežily zkoušku časem. A dnes je úkolem nás hudebníků, stejně jako veřejnosti, společně napsat další kapitolu. Hrát a poslouchat hudbu naší doby a objevovat při tom díla, která přetrvají.“
Gilbertův umělecký profil by ale nebyl úplný, kdybychom zůstali jen u současné hudby. Pravidelně uvádí také díla období klasicismu a romantismu, stejně jako hudbu 20. století. Od roku 2021 působí Gilbert na pozici hudebního ředitele ve Švédské královské opeře, a jeho repertoár tak pokrývá i hudebně-dramatický žánr. Ve Stockholmu uvedl Ariadnu na Naxu, Toscu, Pikovou dámu či Salome, v nadcházející sezoně ho čeká Bergův Vojcek. Se svým hamburským orchestrem v roce 2022 koncertně provedl Dvořákovu Rusalku, k jejíž realizaci si přizval také Pražský filharmonický sbor.
Celoživotní láskou Alana Gilberta je hudba Carla Nielsena, jehož kompletní symfonické dílo nahrál během svého působení v New Yorku. „Velmi jasně si pamatuji, jak jsem poprvé slyšel Nielsenovu Čtvrtou symfonii. Bylo to s Newyorskými filharmoniky, které dirigoval Herbert Blomstedt. To provedení mě naprosto uchvátilo. Není obvyklé, že vás tak dostane skladba, kterou slyšíte poprvé,“ vyznal se z obdivu k nejznámějšímu dánskému skladateli v rozhovoru zveřejněném na YouTube kanálu Newyorské filharmonie.
„Nielsena je velmi těžké zdolat. Jeho hudba může být vzrušující a zábavná, ale také bezútěšná a strohá. Je mistrem kontrastů a náhlých změn. Co přijde dál? Vidím v tom jakýsi obraz života, který Nielsen svou hudbou vykresluje,“ uvedl pro Dacapo Records v průvodním textu k nahrávce páté a poslední, šesté symfonie, jež Nielsen složil v letech 1922 a 1925.
A právě Nielsena si Alan Gilbert vybral pro svůj debut s Českou filharmonií. V Praze uvede jeho Symfonii č. 5 a koncertní předehru Helios. „Gilbert má cit pro Nielsenovu svéráznou rétoriku – jeho dramatické efekty barev, závratnou dezorientaci překrývajících se konfliktů, zavádějící předtuchy věcí budoucích, emocionální bod Nielsenových nečekaných disonancí a harmonických kolísání,“ napsal hudební magazín Fanfare v recenzi symfonického kompletu. O pravdivosti těchto slov se rudolfinské publikum bude moci přesvědčit 18., 19. a 20. prosince.