Česká filharmonie • Semjon Byčkov

Rudolfinum — Dvořákova síň Cena od od 500 do 1650 Kč

Šéfdirigent Semjon Byčkov se tentokrát rozhodl pro nepřekvapivý, ale zcela čistý dramaturgický oblouk. Uslyšíme koncertní skladby dvou dlouholetých uměleckých přátel, Antonína Dvořáka a Johannese Brahmse. Houslí v první kompozici se ujme koncertní mistr České filharmonie Jan Mráček, ve druhé ke klavíru usedne sedminásobný držitel Grammy Emanuel Ax.

Program

Antonín Dvořák
Koncert pro housle a orchestr a moll, op. 53

Johannes Brahms
Koncert pro klavír a orchestr č. 1 d moll, op. 15 

Účinkující

Jan Mráček housle 
Emanuel Ax klavír 

Semjon Byčkov dirigent
Česká filharmonie

Koncert z řady C
Fotografie ilustrujicí událost Česká filharmonie • Semjon Byčkov

Prodej jednotlivých vstupenek na abonentní koncerty (orchestrální, komorní, edukační) začne 2. června 2025 v 10.00.

Prodej jednotlivých vstupenek na všechny veřejné generální zkoušky zahájíme 10. září 2025 v 10.00.

Zákaznický servis České filharmonie

Tel.: +420 227 059 227
E-mail: info@ceskafilharmonie.cz

Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod. 

 

Když v roce 1877 do vídeňské stipendijní komise dorazila Dvořákova žádost o finanční příspěvek a skladba Moravské dvojzpěvy, její člen Johannes Brahms dospěl k názoru, že skladatel si zaslouží více podpory. „Je to rozhodně velmi talentovaný umělec. A mimo to chudý. Prosím Vás, abyste o tom uvažoval!“ píše Brahms v dopise svému nakladateli Simrockovi. To stálo na začátku Dvořákova mezinárodního úspěchu, ale také dvacetiletého přátelství mezi oběma skladateli.

Rovněž díky Brahmsovi se Dvořák seznámil s houslistou a pedagogem Josephem Joachimem. Primárius Joachimova kvarteta premiéroval některé Dvořákovy komorní skladby, čímž se zasloužil o šíření jeho tvorby. Když si pak v roce 1879 u Dvořáka Simrock objednal houslový koncert, dohodl se skladatel v Berlíně se slavným virtuosem, že právě on ho bude premiérovat.

Práce na kompozici postupovala pomalu, protože Joachim dílo autorovi několikrát vrátil s připomínkami, které Dvořáka podněcovaly dílo opakovaně přepracovávat. Na premiéře v říjnu 1883 koncert nakonec místo Joachima uvedl František Ondříček, kterému později svůj houslový koncert svěřil také Brahms.

Joachim do života Johannese Brahmse výrazně zasáhl už v jeho mládí. Dvacetiletého skladatele představil Robertu Schumannovi a jeho manželce Claře, která se později stala jednou z prvních interpretek Brahmsova Koncertu pro klavír a orchestr č. 1 d moll.

Vztah amerického klavíristy Emanuela Axe k Brahmsovi se intenzivně rozvíjel už na konzervatoři: „Do jeho hudby jsem se zamiloval už jako teenager. Měl jsem od rodičů desku s Rubinsteinovou interpretací a postupně jsem neustálým přehráváním zničil dvě její kopie.“ 

Kromě nahrávek obou Brahmsových koncertů má Ax na kontě i řadu jeho komorních skladeb. Za Brahmsovy sonáty pro violoncello a klavír spolu s violoncellistou Yo-Yo Mou obdržel tři ze svých sedmi cen Grammy.

Účinkující

Skladby