Česká filharmonie • New York

New York — Carnegie Hall

Rezidenci v newyorské Carnegie Hall završí česká hudba, ostatně jak se v Roce české hudby 2024 sluší. Dvořákův klavírní koncert zahraje rezident 129. sezony České filharmonie Daniil Trifonov. Po přestávce šéfdirigent Semjon Byčkov společně s kvartetem pěvců a Pražským filharmonickým sborem ohromí americké publikum Janáčkovou Glagolskou mší.

Program

Antonín Dvořák
Koncert pro klavír a orchestr g moll, op. 33

Leoš Janáček
Glagolská mše, kantáta pro sóla, smíšený sbor, orchestr a varhany

Účinkující

Daniil Trifonov klavír

Ljubov Petrova soprán Kateřina Kněžíková soprán
Lucie Hilscherová mezzosoprán 
Aleš Briscein tenor 
David Leigh bas 
Daniela Valtová Kosinová varhany

Pražský filharmonický sbor 
Lukáš Vasilek sbormistr

Semjon Byčkov dirigent

Česká filharmonie

Fotografie ilustrujicí událost Česká filharmonie • New York

Pro online nákup navštivte webové stránky pořadatele události.

Daniil Trifonov bezpochyby patří k předním klavírním virtuosům současnosti. S Českou filharmonií spolupracuje často, v sezoně 2024/2025 se dokonce ujal role rezidenčního umělce. V New Yorku, kde Trifonov žije, se proto posluchačům naskýtá stejná příležitost jako pražskému publiku při zahajovacích koncertech sezony: vyslechnout společný přednes Dvořákova klavírního koncertu.

Glagolská mše se řadí k nejsilnějším duchovním skladbám hudebních dějin vůbec. Dvaasedmdesátiletý autor ji napsal na staroslověnský text v roce 1926 v lázních Luhačovice. Jakmile se dostal do tvůrčího zápalu, komponoval rychle. Celou mši načrtl během neuvěřitelných tří týdnů, i když další dosti podstatné změny učinil ještě po premiéře, která se konala 5. prosince 1927 v Brně. O půl roku později Janáček zemřel.

Janáčkovu často citovanou odpověď na recenzi Ludvíka Kundery, v níž byl označen za pevně věřícího starce –„Žáden stařec, žáden věřící! Mladíčku!“, musíme brát s rezervou. Janáček byl nesporně duchovní člověk. Byl vychováván ve starobrněnském benediktinském klášteře a svoje děti vedl k víře a k modlitbě. Ke katolické církvi však zaujímal evidentní distanc. Snad proto ho tak oslovilo napsat mši zhudebňující církevní staroslovanský text, avšak bez konfesionálního charakteru.

„Smetana, Dvořák ani žádný z těch dalších se nedožili dne, kdy se Československo stalo svobodnou a nezávislou zemí. Janáček zažil prvních deset let nezávislosti. To nám pomáhá pochopit význam Glagolské mše – je pevně spojena s pocitem přináležitosti k národu. Hudbou je zde vyjádřeno vše, na co tento národ vždy aspiroval,“ doplňuje další rozměr díla Semjon Byčkov. 

Účinkující

Skladby