Česká filharmonie • New York

New York — Carnegie Hall

Sérii tří rezidenčních vystoupení nabízí slavná newyorská Carnegie Hall jen těm nejlepším orchestrům světa. Pro zahájení tohoto prestižního podniku si Česká filharmonie zvolila Dvořákův violoncellový koncert s americkým virtuosem Yo-Yo Mou a první tři symfonické básně ze Smetanova cyklu Má vlast. Vše pod taktovkou šéfdirigenta Semjona Byčkova.

Program

Antonín Dvořák
Koncert pro violoncello a orchestr h moll, op. 104

Bedřich Smetana
Vyšehrad, Vltava, Šárka z cyklu symfonických básní Má vlast

Účinkující

Yo-Yo Ma violoncello

Semjon Byčkov dirigent

Česká filharmonie

Fotografie ilustrujicí událost Česká filharmonie • New York

Pro online nákup navštivte webové stránky pořadatele události.

Těžko by šlo v Roce české hudby 2024 zahájit Český týden v Carnegie někým jiným než Antonínem Dvořákem a Bedřichem Smetanou. První v New Yorku zažil vrchol své mezinárodní kariéry, druhý by letos oslavil 200 let a jeho oddanost české národní hudbě vedla jeho následovníky k ustavení tradice svěcení roků české hudby.

Od Dvořáka orchestr v New Yorku postupně zahraje všechny tři sólové koncerty. Pro první večer zvolil šéfdirigent a hudební ředitel Semjon Byčkov ten pro violoncello, jeden z nejnádhernějších, ale i nejobtížnějších kusů oborového repertoáru. Zárukou perfektního přednesu je americký virtuos Yo-Yo Ma, kterého se odborný tisk nebojí nazývat největším violoncellistou současnosti.
Od Bedřicha Smetany orchestr přednese první tři básně z cyklu Má vlast. Vyšehrad, Vltava a Šárka oplývají krásnými melodiemi, ale význam skladby je nejen pro české občany daleko hlubší. Semjon Byčkov jej vystihl takto:

„Po celou dobu, kdy jsem toto Smetanovo dílo studoval – a strávil jsem tím dlouhé měsíce –, jsem jím byl úplně posedlý. A po nějakém čase jsem si uvědomil: ano, už znám ty melodie, už vím, jak je to dílo vystavěné. Ale ještě jsem potřeboval najít důvod, proč se mě ta hudba tak dotýká. Podle mě tkví odpověď v jediném pojmu: vlast. Pro Čechy je to jejich vlast, pro jiné národy zase ta jejich. Jsou to kořeny, místo, kde chceme být. A kde jsme – historicky viděno – vždycky chtěli být. A to s sebou přináší lásku, konflikt a bolest. Protože když ztratíme nebo nemáme možnost žít v milovaném místě, objevují se konflikt, tenze i bolest. Vezměte si rok 1918, Československo po stovkách let konečně nezávislé, pak ovšem přichází nacistická tragédie a v roce 1968 přijíždějí sovětské tanky. V té době jsem nebyl v Praze, byl jsem v Leningradu, ale tolik, tolik jsem se styděl. V roce 1989 sametová revoluce a zem konečně svobodná. A co potřebujeme dnes? Máme sjednocenou Evropu. Ale kolik je v ní tenzí! Nacionalismus opět posiluje. Je to reakce na globalizaci, kdy individualita jedince není důležitá, přitom lidé nechtějí být jeden jako druhý, chtějí být sami sebou. Ovšem zároveň chtějí žít společně. A sjednocená Evropa bude nádherná, když se podaří zachovat národní identitu všech jejích členů. Teprve potom se podaří žít skutečně pospolu. A to je důvod, proč je Smetanova Má vlast dodnes tak aktuální, současná. Je o nás, je to příběh toho, co žijeme dnes. I to je důvod, proč se mě tak hluboce dotýká. Je to má Má vlast .“ 

Účinkující

Skladby