1 / 6
Český spolek pro komorní hudbu • Adam Plachetka
Píseň s doprovodem klavíru se stala jedním z hlavních artiklů romantismu. Autorům poskytovala dostatečně intimní prostor, aby sdělili i nejniternější citové pohnutky: čistě, koncentrovaně, autenticky. Taková slova se ale nejlépe říkají až po setmění, jak vědí Adam Plachetka a David Švec, kteří nás provedou světem večerních písní a nočního snění.
Program
Zdeněk Fibich
Patero písní z Večerních písní, op. 5 (8')
Bedřich Smetana
Večerní písně (8')
Leoš Janáček
Po zarostlém chodníčku, části Naše večery, Piú mosso, Allegro (10')
Wolfgang Amadeus Mozart
Abendempfindung, K 523 (5')
Franz Schubert
Im Abendroth, D 799 (4')
Nacht und Träume, D 827 (4')
Richard Strauss
Traum durch die Dämmerung, op. 29, č. 1 (3')
Nachtgang, op. 29, č. 3 (3')
Die Nacht, op. 10, č. 3 (3')
— Přestávka —
Antonín Dvořák
Večerní písně, op. 3, 9 (20')
Noční cestou, z cyklu Poetické nálady, op. 85 (6')
Večerní písně, op. 31 (10')
Účinkující
Adam Plachetka baryton
David Švec klavír

Prodej jednotlivých vstupenek na abonentní koncerty (orchestrální, komorní, edukační) začne 2. června 2025 v 10.00.
Prodej jednotlivých vstupenek na všechny veřejné generální zkoušky zahájíme 10. září 2025 v 10.00.
Zákaznický servis České filharmonie
Tel.: +420 227 059 227
E-mail: info@ceskafilharmonie.cz
Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod.
Účinkující
Adam Plachetka basbaryton

Adam Plachetka absolvoval Pražskou konzervatoř u profesora Luďka Löbla a Akademii múzických umění. Roku 2005 debutoval v Národním divadle v Praze, kde od té doby nastudoval role jako Don Giovanni, Figaro (Le nozze di Figaro, Il barbiere di Siviglia), Nardo (La finta giardiniera), Argante (Rinaldo), Guglielmo (Così fan tutte), Přemysl (Libuše) a Vladislav (Dalibor).
V rozmanitém repertoáru pravidelně vystupuje v Metropolitní opeře v New Yorku, ve Vídeňské státní opeře a na Salcburském festivalu; mezi jeho další operní závazky patří Královská opera v Covent Garden v Londýně, festival v Glyndebourne, Carnegie Hall v New Yorku, Deutsche Oper v Berlíně, Teatro alla Scala v Miláně, Lyric Opera v Chicagu nebo Opéra de Paris.
Na koncertních pódiích se objevil například ve vídeňském Musikvereinu, ve Wigmore Hall v Londýně, v Usher Hall v Edinburghu, v Herkulově sále v Mnichově, ve Vídeňském Konzerthausu, v Hollywood Bowl v Los Angeles a v pražském Obecním domě a Rudolfinu. Spolupracoval s Chicagským symfonickým orchestrem, Symfonickými orchestry Francouzského, Bavorského, Rakouského a Českého rozhlasu, Skotským komorním orchestrem, Českou filharmonií, Vídeňskými symfoniky či stockholmskou Královskou filharmonií pod taktovkou dirigentů jako Daniel Barenboim, Fabio Luisi, Riccardo Muti, Yannick Nézet-Séguin, Christian Thielemann nebo Franz Welser-Möst.
Adam Plachetka pořídil nahrávky pro Arte, Arthaus Musik, Capriccio, Clasart Classics, Českou televizi, Český rozhlas, Deutsche Grammophon, Mezzo, Naxos, Nibiru, Orfeo, ORF, Pentatone, Radioservis, Servus TV, Supraphon a Unitel Classica.
David Švec klavír
Český dirigent a klavírista David Švec studoval hru na klavír a dirigování nejprve na Konzervatoři v Českých Budějovicích a poté na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. V únoru 2000 se účastnil mistrovských dirigentských kurzů u Sira Colina Davise v Drážďanech, v roce 2002 absolvoval studijní pobyt na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni (u Leopolda Hagera). V roce 2004 získal v mezinárodní soutěži Belvedere ve Vídni cenu Bösendorfer Preis v kategorii Opera coaching.
Přestože bývá k vidění i v koncertních sálech (Bamberští symfonikové, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Moravská filharmonie Olomouc), profiluje se David Švec především jako operní dirigent. Již během studia působil v Janáčkově opeře v Brně, v září 2003 pak nastoupil do opery pražského Národního divadla, kde je od roku 2011 ve stálém dirigentském angažmá. Minulý rok se stal šéfdirigentem Jihočeského divadla v Českých Budějovicích. Hostuje též na zahraničních operních scénách (Barcelona, Paříž, Vídeň, Lublaň) či festivalech (Glyndebourne). V roce 2014 vytvořil pro nakladatelství Bärenreiter nový klavírní výtah Janáčkovy opery Věc Makropulos, který byl poprvé použit při nastudování této opery v Bayerische Staatsoper v Mnichově.
Jako klavírista spolupracuje již od roku 1998 s Pražským komorním orchestrem a jako mimořádně citlivý hudební partner je i vyhledávaným komorním hráčem. Natočil řadu snímků na CD i pro Český rozhlas. Pravidelně jej zahlédneme na podiu s předními českými pěvci, například se sopranistkou Evou Urbanovou, basbarytonistou Adamem Plachetkou nebo sopranistkou Kateřinou Kněžíkovou, s níž se představil například na Pražském jaru (v letech 2010 a 2015).
Skladby
Zdeněk Fibich
Patero písní z Večerních písní, op. 5
O generaci mladší Zdeněk Fibich (1850–1900) si z Hálkových Večerních písní zvolil ke zhudebnění lyrické milostné verše, které básník zařadil do úvodní třicítky. V bohaté Fibichově písňové tvorbě představuje Patero písní z Večerních písní, op. 5, jeho první písňový cyklus na české texty. Vytvořil ho mezi červnem a listopadem roku 1871 po příchodu do Prahy a věnoval manželce svého podporovatele Ludevíta Procházky, zpěvačce Martě Procházkové. Oblíbila si zřejmě nejvíc píseň poslední – Přilítlo jaro zdaleka, kterou opakovaně uváděla na komorních koncertech, píseň „vzletuplnou“ a kladoucí „mnohoslibné naděje“ do mladého komponisty, jak se neméně vzletně psalo v dobovém tisku. Fibichovi bylo jednadvacet let, měl za sebou desítky písní s německými texty a před sebou další, již zralejší záplavu vokálních opusů, inspirovaných především Růženou Hanušovou, Fibichovou snoubenkou a budoucí manželkou. U Emanuela Wetzlera vyšlo Patero písní v roce 1872.
Bedřich Smetana
Večerní písně
Večerní písně od Vítězslava Hálka (1835–1874) jsou známy jako typická ukázka literární tvorby tzv. májovců a jako oblíbený, inspirativní soubor milostné poezie, poprvé vydaný roku 1859. Hálek ho zasvětil své žačce a později manželce Dorotce Horáčkové, lásku však nepojednal pouze v šťastné osobní rovině, ale i jako lásku k národu, jehož „pěvcem“ se básník stává, ať už je žádán, ctěn či heroizován – nebo naopak.
Bedřich Smetana (1824–1884) byl Hálkovým přítelem a obdivovatelem. Když v roce 1879 zkomponoval cyklus pěti Večerních písní, také on je věnoval své manželce („choti Babetě“ – Bettině Smetanové Ferdinandiové) a výběrem veršů zdůraznil význam umělce pro život národa. Písně Kdo v zlaté struny zahrát zná a Nekamenujte proroky! totiž postavil hned na začátek cyklu: jejich prostřednictvím zde toto téma zazní mnohem výrazněji než v básnické sbírce, kde jsou zařazeny až ke konci. Dokonce bychom mohli říct, že imperativ Nekamenujte proroky! Provázel Bedřicha Smetanu v dalších a dalších dobách a souvislostech. Třetí píseň (Mně zdálo se) bývá charakterizována jako „bolestně milostná“, oscilující mezi parlandem a kantabilní melodikou a v písňové tvorbě českých autorů 2. poloviny 19. století novátorská. Po kontrastní, polkou ovlivněné čtvrté písni Hej, jaká radost v kole vrcholí cyklus milostným vyznáním Z svých písní trůn Ti udělám. Smetanovy velmi subjektivní Večerní písně vznikly v období skladatelovy hluchoty, v sousedství symfonické básně Blaník a počátečních prací na opeře Čertova stěna. S výjimkou třetí písně zazněly poprvé na Žofíně 4. ledna 1880 v programu skladatelova jubilejního koncertu, a to v podání Marie Sittové, Josefa Lva a Emanuela Chvály. Téhož roku vyšel celý cyklus v nakladatelství Fr. A. Urbánka.
Leoš Janáček
Po zarostlém chodníčku
V díle Leoše Janáčka (1854–1928) najdeme nevelký počet skladeb věnovaných sólovému klavíru, všechny se ale vyznačují originálním přístupem k technice hry i výrazu. To platí i pro cyklus Po zarostlém chodníčku, jehož nejstarší části byly dokončeny již v roce 1900 a vznikaly původně pro harmonium. Poprvé byly otištěny v sešitech Slovanských melodií (1901 a 1902 v Ivančicích) bez programních názvů, které se objevily až v kompletním vydání první série v roce 1911 a často jsou spojeny s prostředím Janáčkova dětství. Číslo 4, Frýdecká Panna Maria, souvisí s poutním kostelem Navštívení Panny Marie ve Frýdku, kam se chodívalo v procesí. Hudební obrázek nastiňuje tajemnou atmosféru tohoto místa a dynamickými prostředky vykresluje postupné přibližování poutníků k cíli jejich cesty. Za základ skladby Štěbetaly jak laštovičky sám skladatel označil „úsečný motivek štěbetání ženského“ zaznívající do táhlé písně a titul Dobrou noc! je bezpochyby spojen s náladou při usínání, a jak doplnil autor, i s loučením.
Od prvních provedení byl cyklus Po zarostlém chodníčku prezentován s nástrojovým určením pro klavír. Katalog díla uvádí premiéru na brněnském koncertě Jednoty učitelek moravských 6. ledna 1905 v interpretaci Jana Kunce, jednotlivé skladbičky se ale bezpochyby objevovaly i dříve na programech kulturních akcí na Moravě, například v Bučovicích v září 1904.
Wolfgang Amadeus Mozart
Abendempfindung, K 523
Zatímco Hálkovy Večerní písně evokují večery plné lásky, následující skladby mají temnější zabarvení. Abendempfindung, K 523, od Wolfganga Amadea Mozarta (1756–1791) se zamýšlí nad uplývajícím časem a nad neodvratností smrti, hovoří se zde o slzách pozůstalých přátel a o hrobech. Sentimentální text bývá připisován Joachimu Heinrichovi Campemu, německému spisovateli, jazykovědci a překladateli osvícenské doby, jehož autorství však není jisté. Podobná báseň s názvem Abendempfindung an Lana (správně: Laura) vyšla roku 1781 ve Vídni v antologii soudobé poezie, kterou uspořádal Johann Friedrich Schink. Mozart své Abendempfindung vytvořil 24. června 1787, v sousedství opery Don Giovanni a Malé noční hudby, a zdrženlivý klid a kontemplativní náladu skladby podtrhl pravidelným osminovým rytmem v arpeggiích klavírního doprovodu. Spolu s další písní An Chloe, K 524, se vydání těchto „Zwei deutsche Arien“, jak zní titul, ujala vídeňská firma Artaria v březnu 1789.
Franz Schubert
Im Abendroth, D 799 & Nacht und Träume, D 827
Ani Franze Schuberta (1797–1828), mistra německé romantické písně, neminula témata spojená s večerem (ve skutečném i přeneseném smyslu slova). Píseň Im Abendroth, D 799, vznikla na základě stejnojmenné básně Karla Gottlieba Lappeho, jehož verše zhudebnili například také Beethoven a Schumann. „Abendrot“, večerní červánky, svědčí o Boží kráse a takto se na ně dívá i Schubert: v úžasu a zároveň v důvěrném, intimním vztahu k jejich Stvořiteli. Skladba z roku 1825 působí svou prostotou, pokorou, ale za touto jednoduchostí se skrývá kompoziční vyzrálost a cit pro detail. Píseň vyšla posthumně až v roce 1832. Nacht und Träume, D 827, na slova Matthäuse von Collin, byla v roce 1825 publikována v rámci opusu 43 a s mylnou atribucí textu Friedrichu Schillerovi, je však starší, její druhá verze pochází z června 1823. Hudba plyne v pianissimu a pomalém tempu, nad šestnáctinovými figurami v klavíru se přelévá kantiléna – neuchopitelné sny podobné měsíčnímu svitu. Obě tyto Schubertovy skladby se dočkaly různých aranžmá, například úpravy pro zpěv a orchestr od Maxe Regera nebo transkripcí pro klavír a smyčcový nástroj.
Richard Strauss
Traum durch die Dämmerung, op. 29, č. 1 & Nachtgang, op. 29, č. 3 & Die Nacht, op. 10, č. 3
Richard Strauss (1864–1949) se skládání písní věnoval po celý svůj dlouhý život, od kompozičních pokusů z dětského věku až k posledním titulům z roku 1948. Měl poezii rád a jejím zhudebněním jí pomáhal dostat se víc do povědomí společnosti. V ukázkách z Drei Lieder nach Gedichten von Otto Julius Bierbaum, opus 29 (č. 1 Traum durch die Dämmerung, č. 3 Nachtgang) se znovu vracíme ke křehkým milostným veršům, k tajemné náladě soumraku a hvězdné oblohy; v roce 1895, kdy tyto pozdně romantické písně vznikly a vyšly tiskem, se už Strauss těšil ze šťastného manželství se sopranistkou Pauline de Ahna. Původně byly určeny pro střední hlas a klavír, později také pro vysoké a nízké hlasy, případně orchestrální doprovod. Die Nacht, č. 3 z opusu 10 (Acht Gedichte aus „Letzte Blätter“) napsal Strauss v roce 1885 na text rakouského básníka Hermanna von Gilm. Sám v roli klavíristy ji dokonce dvakrát nahrál: podruhé až v roce 1942 pro válečné rozhlasové vysílání z Vídně s tenoristou Antonem Dermotou. Noc – zlodějka světla, barev i blízkých duší – tak dostala nový a hrozivý kontext.
Antonín Dvořák
Večerní písně (výběr)
Ještě dříve než Bedřich Smetana se k Hálkovým Večerním písním obrátil Antonín Dvořák (1841–1904). Zhudebnil celkem dvanáct básní z této sbírky, i když datace jejich vzniku není zcela jasná. Písně jsou rozděleny do opusů 3, 8 a 31, a navíc jedna z nich, Tak jak ten měsíc, zůstala v rukopisu. Většinou se předpokládá, že pocházejí z roku 1876 a že se jimi skladatel zabýval mezi kompozicí druhého a třetího cyklu Moravských dvojzpěvů, mohou však být i starší. S titulem Večerní písně vyšel jen op. 31, a to v Praze u Fr. A. Urbánka (1883) a s dedikací barytonistovi Josefu Lvovi. Ten také provedl dvě čísla na premiéře 16. září 1882, s Dvořákem u klavíru. Strofické písně s přehledným klavírním doprovodem nemohou soupeřit s vyzrálejšími Dvořákovými opusy z tohoto žánru, ale představují důležitý moment v autorově uměleckém vývoji. Klavírní skladba Noční cestou, v programu jakési zastavení před posledními písněmi, pochází z cyklu Poetické nálady, op. 85. Dvořák ho vytvořil a také hned vydal v roce 1889, aby mistrovským způsobem vyhověl poptávce nakladatele Simrocka po drobnějších interpretačně a posluchačsky vděčných kusech.