Česká filharmonie • Silvestrovské a Novoroční koncerty

Rudolfinum — Dvořákova síň Cena od 300 do 2900 Kč

Na Silvestrovských a Novoročních koncertech České filharmonie se pod taktovkou Tomáše Netopila vrátíme do „belle époque“. Tedy na přelom 19. a 20. století, kdy francouzská hudba překročila hranice tradiční estetiky a nadchla posluchače nádhernými melodiemi, velkou romantikou a samozřejmě impresionismem. Vtančete do nového roku s šarmem a elegancí!

Program

Camille Saint-Saëns
Bacchanale z opery Samson a Dalila, op. 47 (7' 20)

Gabriel Fauré
Sicillienne ze suity Pelléas et Mélisande, op. 80 (3' 30)

Eugène Ysaÿe
Caprice d'après l'étude en forme de valse de Saint-Saëns, op. 52 (9')

Francis Poulenc
Rondeau ze suity Les biches (3' 30)

Camille Saint-Saëns
Koncert pro violoncello a orchestr č. 1 a moll op. 33 (19')

Gabriel Fauré
Pavane, op. 50 (7')

Francis Poulenc
Rag-mazurka ze suity Les biches (4')

Jules Massenet
Meditace, symfonické intermezzo z opery Thaïs (5')

Maurice Ravel
La Valse (12')

Účinkující

Josef Špaček housle
Ivan Vokáč violoncello

Tomáš Netopil dirigent

Česká filharmonie

Marek Eben moderátor (Moderovány budou pouze koncerty 1. 1. 2025.)

Fotografie ilustrujicí událost Česká filharmonie • Silvestrovské a Novoroční koncerty

Zákaznický servis České filharmonie

Tel.: +420 227 059 227
E-mail: info@ceskafilharmonie.cz

Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod.

*Marek Eben moderuje pouze koncerty 1. 1. 2025.

Francouzská klasická hudba druhé poloviny devatenáctého a začátku dvacátého století představuje jedno z nejbohatších období vůbec. Tento časový úsek, označovaný často jako „belle époque“, symbolizuje éru kreativního rozkvětu, inovací a hledání nových výrazových prostředků. Skladatelé jako Claude Debussy, Gabriel Fauré, Maurice Ravel anebo Camille Saint-Saëns sehráli klíčovou roli ve změně hudební estetiky, která okouzlila celý svět obdobně jako práce jejich kolegů z výtvarné scény.

Charakteristickým znakem francouzské hudby tohoto období je přechod od tradičních hudebních forem a harmonií k experimentování s novými zvukovými paletami a hudebními strukturami. Ponejvíce asi Ravelova hudba, často spojována s impresionismem, se odvrátila od konvenčních harmonií a melodických linek, přičemž světu přinesla hudební jazyk plný barvitosti a rytmického novátorství. Dokáže evokovat jasnozřivé obrazy a intenzivní pocity a na rozdíl od o něco pozdějších pokusů představitelů Druhé vídeňské školy zůstává posluchačsky přístupná a, řekněme si to otevřeně, libá.

Tento stále životný odkaz oslaví Česká filharmonie na Silvestrovských a Novoročních koncertech pod taktovkou dirigenta Tomáše Netopila. Jeho francouzský dramaturgický koktejl samozřejmě zahraje i na operní a baletní notu, protože kombinace vizuálního, tanečního a hudebního umění vedla francouzské komponisty k napsání řady působivých děl, ať už jde o Samsona a Dalilu, Pelléa a Mélisandu, Thaïs nebo méně známý, ale krásný balet Les Biches. V sólových rolích se představí bývalý dlouholetý koncertní mistr houslí Josef Špaček a koncertní mistr violoncell Ivan Vokáč. Oběma koncerty 1. ledna posluchače v sále i u obrazovek provede Marek Eben.

Koncerty se konají ve spolupráci s festivalem Prague Sounds.

Účinkující

Skladby