Česká filharmonie • Koncert pro svobodu a demokracii

Rudolfinum — Dvořákova síň Cena od 250 do 2100 Kč

V Koncertech pro svobodu a demokracii se předvedou tři fantastičtí umělci mladší generace. Houslista Josef Špaček v Sukovi, Antoine Tamestit přednese Rapsodii Bohuslava Martinů, a to na vůbec první violu, kterou sestrojil Antonio Stradivari. Petr Popelka stane před Českou filharmonií teprve podruhé a český program doplní Smetanou a Janáčkem.

Vážení posluchači, doporučený dress code pro koncert 16. 11. je black tie.

Program

Bedřich Smetana
Dvě vdovy, předehra k opeře (6' 30)

Josef Suk
Fantasie pro housle a orchestr g moll, op. 24 (25')

— Přestávka —

Bohuslav Martinů
Rapsodie-koncert pro violu a orchestr, H 337 (22')

Leoš Janáček
Sinfonietta (22')

Účinkující

Josef Špaček housle
Antoine Tamestit viola

Petr Popelka dirigent

Česká filharmonie

Fotografie ilustrujicí událost Česká filharmonie • Koncert pro svobodu a demokracii

Prodej jednotlivých vstupenek na abonentní koncerty (orchestrální, komorní, edukační) začne 2. června 2025 v 10.00.

Prodej jednotlivých vstupenek na všechny veřejné generální zkoušky zahájíme 10. září 2025 v 10.00.

Zákaznický servis České filharmonie

Tel.: +420 227 059 227
E-mail: info@ceskafilharmonie.cz

Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod. 

 

Houslista Josef Špaček se mezi posluchači České filharmonie těší obzvláštní oblibě. Když jsme se v nedávném průzkumu našich stálých abonentů ptali, kterého umělce by si nejraději vyslechli v rámci sólového recitálu, nejčastěji zmiňovali právě bývalého koncertního mistra orchestru. A šlo o vítězství dosti jednoznačné.

Přestože už čtyři roky není členem, stále je Josef Špaček s Českou filharmonií úzce spjat, a to díky velkému množství společných projektů a pravidelné spolupráci. V rámci své sólové dráhy, která je nyní Špačkovým hlavním profesním zájmem, si však kromě Rudolfina podmaňuje i zahraničí. A přestože vystupuje s nejvýznamnějšími evropskými a americkými orchestry a jako komorní hráč pravidelně hostuje v nejprestižnějších sálech světa, zachovává si svou skromnost. Proto jej vedle Carnegie Hall můžeme slyšet i v malých českých vesničkách.

Dětský sen stát se slavným virtuosem se díky obrovskému talentu a velké píli splnil také Antoinu Tamestitovi. Na rozdíl od Špačka však v rukou třímá nástroj o něco větší. „Mojí misí je, aby se publikum do violy zamilovalo stejně jako jsem do ní zamilovaný já,“ říká pařížský rodák, který se na pódiích objevuje v roli sólové, recitálové i komorní a na repertoáru má skladby od baroka po současnost.

Mezinárodní renomé si získal bezkonkurenční technikou a krásou bohatě zabarveného tónu. Ten Tamestit již více než patnáct let tvoří na nástroj Antonia Stradivariho, který ho zhotovil v roce 1672 jako svou úplně první violu. „Už jsme toho spolu prožili hodně a stále se poznáváme. Napřed to nebylo snadné. Myslím, že máme dvě různé osobnosti. Teď jsme ale sehraná dvojka. Tvoříme jeden celek, ale zároveň pomáháme tomu druhému k vyjádření,“ odhalil Tamestit v rozhovoru pro Pražské jaro. S Českou filharmonií vystoupil již několikrát, dokonce i s Rapsodií Bohuslava Martinů, a to nejen v Praze, ale i v rámci středoevropského turné s Jiřím Bělohlávkem. Skladba, o které Tamestit tvrdí, že je „nádherná, dojemná i strhující“, se stala jeho oblíbeným koncertním kusem.

Petr Popelka, který se v poslední době zařadil mezi nejinspirativnější mladé dirigenty, vstupuje v sezoně 2024/2025 do svého prvního roku působení na pozici šéfdirigenta Vídeňských symfoniků. Tento vysoce lukrativní post mu však nebrání v plnění dalších dirigentských povinností, a tak i nadále zastává pozici šéfdirigenta a uměleckého ředitele Symfonického orchestru Českého rozhlasu. 

Popelka začínal jako kontrabasista. Po studiích nastoupil do angažmá v Drážďanské Staatskapelle, kde jako zástupce sólokontrabasisty působil téměř deset let. Přiznává však, že již za dob studií ho začalo zajímat dirigování, podnícené vlastní kompoziční činností a dále rozvíjené na soukromých lekcích. V roce 2016 se Popelka rozhodl začít se dirigování věnovat intenzivně. Brzy se stal asistentem Alana Gilberta v NDR Elbphilharmonie, rok nato už nastupoval do funkce šéfdirigenta Norského rozhlasového orchestru. Začaly si ho všímat i další orchestry, a tak již hostoval třeba s Orchestrem lipského Gewandhausu, Berlínskou Staatskapelle, Bamberskými symfoniky či Atlantským symfonickým orchestrem.

Koncertům pro svobodu a demokracii udělil záštitu prezident České republiky Petr Pavel.
 
Koncerty se konají ve spolupráci s festivalem Dny Bohuslava Martinů a za finanční podpory Nadace Bohuslava Martinů.


Kamery České filharmonie v sále přenášejí koncert 16. listopadu v živém vysílání na program ČT art a koncert 17. listopadu přenášejí živě na kanál ARTE Concert.

Účinkující

Skladby