Česká filharmonie • Nicholas Kraemer

Rudolfinum — Dvořákova síň Cena od 350 do 1550 Kč

Společně s dirigentem Nicholasem Kraemerem se orchestr vydá za Bachovou Mší h moll, kterou mnozí považují za jednu z nejlepších barokních kompozic a v níž lze zaslechnout i dozvuky gregoriánského chorálu.

Program

Johann Sebastian Bach
Mše h moll, BWV 232 (130' s přestávkou)

Účinkující

Miriam Kutrowatz soprán
Catriona Morison mezzosoprán + alt
Patrick Grahl tenor
Christian Immler bas

Collegium Vocale 1704
Václav Luks sbormistr

Nicholas Kraemer dirigent

Česká filharmonie

Koncert z řady A
Fotografie ilustrujicí událost Česká filharmonie • Nicholas Kraemer

Prodej jednotlivých vstupenek na abonentní koncerty (orchestrální, komorní, edukační) začne 2. června 2025 v 10.00.

Prodej jednotlivých vstupenek na všechny veřejné generální zkoušky zahájíme 10. září 2025 v 10.00.

Zákaznický servis České filharmonie

Tel.: +420 227 059 227
E-mail: info@ceskafilharmonie.cz

Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod. 

 

V rámci výletů České filharmonie do předklasicistního repertoáru se dirigent Nicholas Kraemer v zástupu za šéfdirigenta Semjona Byčkova ujme jednoho z vrcholných hudebních děl pozdně barokní éry – monumentální Mše h moll Johanna Sebastiana Bacha.

Dodnes není potvrzené, za jakým účelem napsal v roce 1733 protestantský skladatel dílo podle katolického ritu, navíc v liturgické praxi obtížně použitelné. Podle dlouho tradované legendy si u něj mši objednal drážďanský katolický dvůr. Nové objevy v dobové korespondenci však přesměrovaly stopy do Vídně, a dokonce k českému hraběti Janu Adamovi z Questenbergu. Bachův současník a velký obdivovatel nejspíš dílo objednal k uvedení na slavnostní mši hudebního bratrstva ve Vídni, tzv. „Musicalische Congregation“, u příležitosti svátku svaté Cecilie.

Ať už má vznik Mše h moll české souvislosti nebo nikoli, skladba je po právu považována za dokonalou syntézu všech kompozičních technik a postupů barokního mistrovství. Pro šéfdirigenta Semjona Byčkova jde o dílo, k němuž se vrací opakovaně. A pokud by snad byli abonenti České filharmonie tímto spojením překvapení, neměli by být. Takto kritika zhodnotila Byčkovovo uvedení skladby s Vídeňskými filharmoniky: „Byčkov neučinil nějakou novoromantickou výpověď o tomto zázračném díle, které stejně odolává všem tempům, stylům či vkusům. Bylo tomu právě naopak. Dirigent a s ním i orchestr se pokoušel odpovědět na otázky o povaze skladby prostředky, které známe z Bachovy doby. Malý ansámbl, mimořádně určitá artikulace, frázování plné dechu.“

Preludium

Česká filharmonie zve všechny držitele vstupenek na setkání před koncertem. Preludia vás připraví a navnadí na program – dirigenti, sólisté nebo hudebníci z orchestru, ale i muzikologové a hudební publicisté hovoří o skladatelích a skladbách, o souvislostech a zajímavostech. Součástí jsou hudební či hudebně obrazové ukázky.

Preludia nabízí Česká filharmonie bezplatně jako bonus ke svým abonentním koncertům. Konají se od 18.30 hodin v Sukově síni. Moderuje Jindřich Bálek.

Účinkující

Skladby