O projektu
Projekt Čajkovskij, první zásadní spolupráce České filharmonie se Semjonem Byčkovem, který je nyní jejím šéfdirigentem a hudebním ředitelem, se v roce 2019 dočká slavnostního vyvrcholení. Během minulých sezón, od roku 2015, kdy byl projekt zahájen, se orchestr s dirigentem společně nořili do hudby Čajkovského. Prvním dvěma nahrávkám, které vydala společnost Decca v letech 2016 a 2017, se dostalo od kritiků nadšené odezvy a v roce 2019 absolvuje Česká filharmonie s hudbou Čajkovského rezidence jak ve své domovské Praze, tak v Tokiu, Vídni a Paříži. V srpnu tohoto roku vydá Decca Classics kompletní CD box nahrávek z Projektu Čajkovskij – všechny skladatelovy symfonie, tři klavírní koncerty s Kirillem Gersteinem, předehru-fantazii Romeo a Julie, Serenádu pro smyčce a symfonickou báseň Francesca da Rimini. Tento komplet je prvním cyklem Čajkovského skladeb, který Decca vydá po téměř čtyřiceti letech, a prvním vydaným ve vysokém rozlišení 94kHz/24 bitů.
„Projekt Čajkovskij vznikl, když jsem byl osloven, zda bych neměl zájem natočit s Českou filharmonií cyklus Čajkovského symfonií. Trvalo mi asi třicet vteřin, než jsem si uvědomil, že to je naprosto úžasný nápad. Pomyslel jsem si, že charakter České filharmonie a fakt, že její domovská země má své západní tradice a patří na Západ stejně jako na Východ, by mohly dát vzniknout velmi zajímavému pojetí Čajkovského hudby. Nebylo by to ani čistě ruské, ani čistě západní chápání Čajkovského, ale kombinace obou. A právě tím je, myslím, tento projekt tak mimořádně zajímavý – tak jako každá velká hudba je i ta Čajkovského v konečném důsledku univerzální.“
— Semjon Byčkov
Česká filharmonie, kterou časopis Gramophone označil za jeden z předních světových orchestrů a která odehrála svůj první koncert v roce 1896 pod taktovkou Antonína Dvořáka, má pevné a úctyhodné tradice, které odrážejí její sepětí jak s kulturou střední Evropy, tak s bouřlivými dějinami její domovské země. V sezóně 2018-2019 přivítala Česká filharmonie ve svém čele Semjona Byčkova, který se tak stal čtvrtým nečeským šéfdirigentem a hudebním ředitelem orchestru v jeho stodvaadvacetileté historii. „Už po velice krátké době od chvíle, kdy se Semjon Byčkov stal naším šéfdirigentem a hudebním ředitelem, jsme poznali, že to bylo mimořádně šťastné spojení. Jak jsme slyšeli na turné po Spojených státech, v Německu a ve Vídni, ono vzájemné naladění mezi dirigentem a orchestrem funguje skvěle, ať už v Čajkovském nebo v Dvořákovi. Hudebníci, mí kolegové i já věříme, že je stejně tak dobře slyšet i na novém kompletu nahrávek Čajkovského, a jsme velmi šťastní, že na začátku našeho vzájemného vztahu stojí takováto krásný a mnohostranný hudební zážitek.“