Na papíře to zní skvěle: dvoutýdenní služební cesta do Vídně, Amsterdamu, Londýna, Paříže a Brugg po nejkrásnějších síních Evropy. Kdo by protestoval? Jenže pak to musíte celé, ehm, odkodrcat…
„Někdy je to náročné, protože ráno musíte stihnout letadlo, přesun do jiného města, pak autobusem na hotel a večer koncert. A další den znovu,“ přibližuje Jan Fišer život filharmonika na cestách. V pozici koncertního mistra má ještě povinnosti navíc.
„Pomáhám tlumočit dirigentovi pro orchestr a orchestru pro dirigenta. A k tomu vystupování navenek, reprezentování orchestru na různých akcích, ale jinak se to moc neliší od toho, co posluchači znají z domova,“ popisuje.
A další starost: Jan Fišer hraje na velmi cenný, navíc zapůjčený nástroj. Raději jej proto neposílá s ostatními v bedně kamionem. „Housle jsou součástí mé osobnosti, můj souputník. Takže je chci mít pořád u sebe, v hotelu je mám vystavené na čestném místě,“ přiznává, že na zájezdě usíná a probouzí se s pohledem na svůj nástroj.
V časovém presu neustálých přejezdů a přeletů musí dbát na dostatečný odpočinek. I proto odmítne pozvání na šláftruňk, raději procházku před koncertem. Jako průvodce Londýnem by obstál, půlhodinovou cestu z hotelu do Barbicanu zvládne bez použití map. „Párkrát už jsem tu byl…“ směje se.
Nedávno s rodinou, a tak má památky, muzea a galerie prochozené. „Půjdu radši do parku. Pomalu už všechno pokvete, to bude nádhera,“ plánuje na volný den. Čímž se náš rozhovor opět stáčí k otázce, jak si na dlouhé cestě oddechnout. „Člověk se snaží využít každou minutu. Protože když vstupuje na pódium a jde hrát, musí se správně koncentrovat, na všechno zapomenout a myslet jenom na posluchače a na muziku.“
Tak jako většina hudebníků se i Jan Fišer na zájezdech nejvíce těší na nádherné koncertní sály. Nejraději má Musikverein, nejen z estetických důvodů, ale i z historických: které jiné místo na světě lépe ztělesňuje tradici hudebního romantismu? Z moderních sálu patří mezi jeho favority tokijská Suntory Hall.
Pro hudebníky jsou koncertní síně především pracovním prostorem – musí je poznat z hlediska jejich akustiky. „Většinu sálů dobře známe, adaptace je velmi rychlá. Nejdůležitější je naladit se na sebe navzájem, abychom měli dobrý pocit z toho, že se posloucháme a reagujeme na sebe. Pak může hudba působit kompaktně i na posluchače,“ líčí Fišer.
Přidá historku z Labské filharmonie, kde vystupoval s triem. Ubytovali ho v místním hotelu. „Ležel jsem ve vaně a díval se z okna na lodě,“ vzpomíná. A dodává, že i Praha by si zasloužila svou Vltavskou filharmonii. „Orchestr nový sál potřebuje, už Mahlerova hudba je na Dvořákovu síň příliš. I tak se do Rudolfina pokaždé rád vracím. Doma je doma.“